جمعه 28 ارديبهشت 1403 - Fri 17 May 2024
  • شبکه شیطان‌پرستی در تهران متلاشی شد

  • وضعیت اجاره مسکن نیازمند حمایت مسئولان است/ مقاومت ضربه‌های بسیار جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است

  • ضرر مالی دوباره پرسپولیس در صورت قهرمانی!

  • ماجرای حفظ جزیره مجنون با ملائکه و امدادهای غیبی

  • طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

  • بمباران جنون آمیز جبالیا+ فیلم

  • رقابت ۴ منتخب برای تصدی نائب رئیسی مجلس

  • عمق فاجعه و خیانت در دهه ۹۰

  • رویافروشیِ اپوزیسیون، فاصله‌ی این ۲ تا اسکرین‌شاته:

  • با یه کلیپ از راه دور گول نخورید!

  • از نارضایتی مردم بابت قیمت برخی کتاب‌ها تا تنبیه ناشران و کتابفروشانی که با تاخیر موسولات خود را فرستادند

  • کمین‌های مرگبار در شمال نوار غزه و افزایش تلفات ارتش اسرائیل+ فیلم

  • کنفدراسیون فوتبال آسیا به اخراج اسرائیل از فیفا رای داد

  • تعطیلی شنبه‌ها تبلیغاتی است یا نیاز واقعی؟

  • قمه‌کشی که خبر شهادتش مثل بمب صدا کرد+ عکس

  • جاماندگان سهام عدالت همچنان در پیج و تاب اجرا+ فیلم

  • واقعیت ماجرای خانمی که به روی مامور قهوه ریخت و داخل ون برده شد + فیلم

  • نابودی اسرائیل نزدیک‌تر از هر زمانی است

  • واحدهای راکد تولیدی در مازندران احیا شد/رئیسی: باید به تعاونی‌ها و بخش‌ خصوصی میدان داد+ فیلم

  • وعده صادق، محمد خاتمی و امان نامه رضا پهلوی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 319055
    تاریخ انتشار: 16/آبان/1401 - 23:37

    جزئیات طرح کانال "بن‌گوریون" اسرائیل و رقیب کانال سوئز

    یک کارشناس اقتصادی اردنی تاکید کرد، طرح ویژه اسرائیل برای ساخت کانالی موسوم به "بن‌گوریون" به موازات کانال سوئز، اردن را در تنگنا قرار خواهد داد.

    جزئیات طرح کانال "بن‌گوریون" اسرائیل و رقیب کانال سوئز

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از  ایسنا،

    سایت "خبرنی" اردن به نقل از حسام عایش، کارشناس اقتصادی این کشور اعلام کرد، اطلاعیه اسرائیل درباره آغاز کار احداث کانال بن‌گوریون، رقیب کانال سوئز، جنجال گسترده و سوال‌های زیادی را به ویژه در ارتباط با اردن ایجاد کرده زیرا این کانال اسرائیلی که قرار است احداث شود، در نزدیکی مرزهای دریایی اردن واقع است.

    این کارشناس اردنی اظهار کرد: افتتاح این کانال موضوع دردسرسازی برای دولت اردن خواهد بود، چراکه از نظر منافع این اقدام برای اردن بهتر خواهد بود اما بر اساس ملاحظات سیاسی و عربی، هزینه سنگینی برای اردن به همراه خواهد داشت و انتظار می‌رود اردن دستکم در مرحله اول و برای جلوگیری از درگیر شدن با مصر، از این کانال استفاده نکند.

    عایش در ادامه گفت: چه بسا این طرح خطرات بالایی برای امنیت ملی کشورهای عربی و اردن خواهد داشت و اردن با فعالیت‌های تحریک‌آمیز اسرائیل در منطقه‌ای نزدیک به مرزهای دریایی خود مواجه خواهد شد و چه بسا برخی طرح‌های اردن تعطیل می‌شوند.

    همچنین او  با اشاره به اینکه اسرائیل بدون توجه به توافقنامه‌های صلح و منافع کشورهای عربی یک اقدام انجام شده را تحمیل می‌کند، ابراز نگرانی کرد که این طرح شبیه به طرح فرودگاه رامون و بخشی از معامله قرنی باشد که با بازگشت نتانیاهو توسعه می‌یابد.

    این کارشناس اقتصادی اردنی افزود: احتمال دارد طرح کانال بن‌گوریون مقدمه‌ای برای طرح‌های بزرگتری همانند لوله‌کشی از خاک اردن و یا مسیری در مجاورت اردن برای تامین نفت و گاز اروپا باشد.

    رژیم صهیونیستی به تازگی از آغاز کار کانال بن‌گوریون که جایگزینی برای کانال سوئز است، خبر داد و احتمالا عملیات احداث آن ظرف دو ماه آتی آغاز می‌شود.

    دو سال قبل در برخی گزارش‌های عبری اعلام شد که مقامات اسرائیلی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کانالی هستند که دو دریای سرخ و مدیترانه را به یکدیگر متصل کند، برخی مهندسان اسرائیلی نیز توضیح دادند، کانالی که این دو دریا را به یکدیگر متصل می‌کند، رقیبی برای کانال سوئز خواهد بود چراکه فاصله میان ایلات (شهری بندری در جنوب اراضی اشغالی واقع در ساحل خلیج العقبه) و دریای مدیترانه طولانی نبوده و دقیقا مشابه کانال سوئز است.

    برخی منابع نیز اظهار کردند، اگر اسرائیل این کانال را از ایلات تا دریای مدیترانه احداث کند، مسافتی که کشتی‌ها در آن طی خواهند کرد، در مقایسه با کانال سوئز کمتر خواهد شد.

    منابع یاد شده در توضیح این مطلب بیان کردند، کانال اسرائیلی هرگز شبیه به کانال سوئز احداث نخواهد شد که یک روز مسیر حرکت کشتی‌ها از دریای سرخ به دریای مدیترانه باشد و روز بعدی برعکس، در واقع اسرائیل دو کانال مستقل حفاری خواهد کرد که یکی از دریای سرخ به سمت دریای مدیترانه بوده و دیگری برعکس و به این ترتیب هیچ کشتی معطل نخواهد شد، در حالی که عبور و مرور کشتی‌ها در کانال سوئز دو هفته طول می‌کشد.

    همچنین این منابع به وجود برتری دیگری در این طرح اشاره کرده و گفتند: برعکس کانال سوئز که بستر آن شنی است و به نگهداری مداوم نیاز دارد، زمین در این قسمت صخره‌ای و سخت بوده و می‌تواند هر فشاری را تحمل کند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما